Covid-19 Protocol

Voor onze vrijwilligers en voor u hebben we een Covid-19 protocol opgezet.
De vrijwilligers werken achter de schermen ook met een protocol om zo veilig mogelijk te werken.

Plaatsen van kittens

• Een deel van de plaatsing verloopt telefonisch.
  • Plaatsingsvoorwaarden worden van tevoren opgestuurd (via mail of whatsapp) zodat deze al gelezen zijn.
  • Contract wordt vooraf ingevuld, er moet dan enkel nog een handtekening geplaatst worden.
  • Slechts 1 persoon kan langskomen voor de plaatsing van kittens. Waar mogelijk in een aparte ruimte. Vermijd zoveel mogelijk contactmomenten in huis.
  • Alles wordt ontsmet voordat men langskomt. Raak zo min mogelijk aan en neem de vervoersmand direct mee naar binnen.
  • Hanteer vanzelfsprekend de regels van het RIVM en houd steeds voldoende afstand.
  • Houd het bezoek zo kort mogelijk.
  • De nieuwe eigenaar moet zelf de vervoersmand openen en sluiten en indien mogelijk ook zelf de kitten erin zetten.
  • De gastgezinnen nemen voor uw bezoek al afscheid van het kitten, om het contactmoment zo kort mogelijk te houden.
  • Betaling alleen mogelijk via betaalverzoek (dus geen contant geld).

Vangen

Het vangen van katten en kittens dient tijdens de corona-crisis door 1 persoon te worden uitgevoerd. Daarbij dienen de regels van het RIVM in acht te worden gehouden.
Dit protocol dient te worden gevolgd door onze vrijwilligers en andere personen ter plaatse.

Specifieke richtlijnen vangen en terugplaatsen:

• Plaatsen vangkooi:
    • Ontsmet tijdens het plaatsen van de vangkooi de oppervlakte die je aanraakt. Gebruik hiervoor latex handschoenen en/of hygiënische doekjes.
    • Regel zelf handschoenen en/of doekjes.
    • Gooi na gebruik de handschoenen of doekjes na gebruik weg in een prullenbak/zak.
    • Als je het gebruik van de vangkooi toelicht aan derden, houdt dan 1,5 meter afstand.
    • Als de mensen de kooi aangeraakt hebben, raak dan zelf de kooi niet meer aan, of ontsmet deze eerst zoals hierboven omschreven.
  • Ophalen gevangen katten:
    • Probeer dit alleen te doen, laat de mensen waar de kooi staat er niet bij zijn of houdt ze op afstand.
    • Ontsmet eerst de kooi zoals onder punt 1 omschreven en plaats dan de kooi in de auto.
    • Als het niet lukt om zelf de vangkooi in de auto plaatsen, vraag dan iemand om te helpen. Let op: houdt 1,5 meter afstand. Ontsmet naderhand de kooi waar handcontact is geweest.
  • Breng de kat naar de dierenarts. Volg bij de dierenarts het daar geldende protocol.
    • Breng een gecastreerde kater terug naar waar hij gevangen is. Doe dit alleen, laat er niemand bij aanwezig zijn.
    • Breng een gesteriliseerde poes naar de garage voor 5 dagen quarantaine. Draag bij voorkeur latex handschoenen. Indien die niet beschikbaar zijn, ontsmet de deur en alles wat je aanraakt met hygiënische doekjes voordat je naar binnen gaat. Ontsmet vervolgens als je klaar bent alles wat je hebt aangeraakt.
      1. Doe over de overloopkooi altijd een handdoek of kleine fleece deken.
      2. Informeer Marion dat er een poes in de garage is.
  • Het overzetten in de kooi vanuit de overloopkooi doet Marion.
  • Breng gevangen kittens naar Marion. Zet ze voor de deur of achter in de schuur. Stem dit op afstand met Marion af.

Bedankt voor uw medewerking!